Huis-aan-huisbladen

Op 3 juni heeft het NOM de NOM Regiomonitor 2021 bekendgemaakt, het onderzoek waarin de nieuwste bereikcijfers van bijna 200 huis-aan-huiskranten zijn opgenomen. Uit dit onderzoek blijkt vooral dat het medium nog steeds over een onveranderd hoog bereik beschikt. Ruim 11,8 miljoen Nederlanders lezen wel eens een huis-aan-huiskrant.

Stabiel en waardevol medium
Uit het onderzoek komen verschillende resultaten naar voren die de kracht van het medium kenbaar maken. 63% van de Nederlanders heeft aandacht voor de advertenties en 50% onderneemt actie naar aanleiding van een advertentie. Daarnaast geeft 43% van de respondenten aan geïnteresseerd te zijn in lokaal nieuws. 53% hiervan geeft aan de huis-aan-huiskrant te gebruiken als belangrijks bron. Dit zorgt ervoor het medium juist voor adverteerders een effectief middel is om een grote groep mensen te bereiken en aan te zetten tot actie. Het profiel van het medium is de afgelopen jaren erg stabiel gebleven. De groep 35-49 jaar of jonge gezinnen is een opvallende groep in het profiel van huis-aan-huisbladen. Een erg interessante doelgroep voor adverteerders.

Effectieve crossmediale mogelijkheden
De stabiliteit van het medium zet ook andere aspecten in een ander daglicht. Niet alleen de kranten maar vaak ook de bijhorende websites beschikken over een sterk lokaal bereik. Online wordt het gewicht van privacy en AVG steeds groter en kan dat de targeting voor adverteerders tegenwerken. Met het stabiele bereik in print en bijhorende lokale websites kunnen adverteerders heel lokaal en gericht targeten zonder zich in gekke bochten hoeven te wringen. Dat de Nederlander lokaal nieuws meer online zoekt is ook terug te vinden in het onderzoek. 20% van de mensen leest het nieuws online via bijvoorbeeld de smartphone, tablet of desktop. Voor adverteerders een kans om de lezers naast de krant ook via online campagnes te bereiken.

De toekomst van lokale communicatie
Zo zie je maar weer, heel veel Nederlanders willen op de hoogte blijven van lokaal nieuws en veel adverteerders willen die mensen bereiken. De huis-aan-huiskrant is en blijft die verbindende schakel. Rodi Media is er van overtuigd dat lokale communicatie een grote rol blijft spelen in het medialandschap. Als participerende uitgever van dit NOM onderzoek en mede-initiatiefnemer van landelijk platform AdLocal is Rodi actief met het door ontwikkelen van lokale communicatie. Door juist te investeren in het medium, zoals de aankoop van titels van DPG Media en aangaan van partnerships, te focussen op lokale kwalitatieve content en digitaal verder te ontwikkelen blijft Rodi Media stappen zetten om de lokale samenleving te laten bloeien.

Meer weten over de crossmediale mogelijkheden bij Rodi Media? Bekijk hier alle mogelijkheden.