Dick Ranzijn

Pretoogjes, rasoptimist, keihard lachen, nooit bang, straatvechter, lieve vader, lieve man, AZ’er in hart en nieren én een échte ondernemer. Dat is Dick Ranzijn sr. , mister Rodi Media. Helaas is Dick maandag 12 juni op 80-jarige leeftijd overleden, in het bijzijn van zijn vrouw en al zijn kinderen.

Dick Ranzijn op 80-jarige leeftijd overleden

Het verhaal van Dick leest als een mooi en bijzonder boek. Dat bijzondere verhaal begint op het Schermereiland in Alkmaar, beter bekend als het Rooie dorp. Daar groeide hij op in een gezin met negen kinderen. Dan leer je in ieder geval voor jezelf opkomen. Koppel dat aan het opgroeien in een roerige buurt als het Rooie dorp en je leert alle basistechnieken van overleven. En Dick overleefde menig storm, want succesvolle ondernemers zijn altijd een doelwit voor andere ondernemers. Welkom in de wereld van de ondernemer. Welkom in de wereld van Dick Ranzijn. Hij startte zijn ondernemerschap in 1970. Vanaf zijn zolderkamer richtte hij de huis-aan-huiskrant ‘De Koerier’ op in Heerhugowaard. Die besloot hij in 1978 in eigen beheer uit te geven. Zo werd Rodi Media B.V opgericht als uitgeverij. Het begon met één krant, maar breidde als snel uit met meerdere titels, zoals Alkmaar op Zondag . In 1986 werd de eigen verspreidorganisatie ‘Rodi Verspreiding’ opgericht en in 1989 werd de organisatie uitgebreid met een eigen drukkerij: Rodi Rotatiedruk. Het bedrijf op deze manier uitbreiden was de enige manier om te overleven in tijden van hevige concurrentie. Het aanschaffen van de Waterloze KBA Cortina pers was een enorme investering die het bedrijf verder moest helpen. Het bleek een schot in de roos, want de kwaliteit van deze pers was ongelooflijk en trok bestaande en nieuwe klanten over de streep om voor Rodi Media te kiezen.

AZ

Dick Ranzijn was zijn hele leven AZ-fan en met Rodi Media een partner van het eerste uur en sinds 1954 betrokken bij de club. Dick zat in de jaren ’80 in het bestuur van AZ dat Dirk Scheringa binnenhaalde. Het was dan ook niet vreemd dat Rodi en andere ondernemers de Alkmaarse voetbalclub te hulp schoten toen deze dreigde om te vallen na de val van hoofdsponsor DSB. AZ werd gered van de ondergang en kon verder, zonder Scheringa. In 2011 werd Dick onderdeel van het bestuur van Stichting Continuïteit AZ. De toenmalige directeur Toon Gerbrands zei destijds daarover: ‘Ranzijn heeft een uitstekend netwerk in het achterland van AZ. Daarnaast is zijn betrokkenheid bij de club groot. De combinatie van die twee factoren stemt ons meer dan tevreden.’ Ook na deze periode bekleedde Dick diverse bestuurlijke functies.

Toekomst

In 2013 neemt Rodi de failliete drukker Dijkman uit Diemen over. In Broek op Langedijk was geen ruimte om uit te breiden. Dus werd de eigen pers verhuisd naar Diemen, waar Dijkman net zo’n pers had staan. Naast de eigen nieuwsbladen worden hier onder meer Het Financieele Dagblad en het Nederlands Dagblad gedrukt. Onder leiding van de nieuwe directie (Dick Ranzijn jr. , Niels Ackermans, Matthijs Malipaard en Frank Schoutsen) nam Rodi verschillende edities van DPG Media over. Zowel in de eigen uitgeverij Rodi Media als de dochteronderneming Uitgeverij West Media en DWF Media in het oosten van Nederland. Met sterke lokale titels en een enorme digitale ontwikkeling op Rodi.nl met uitstekende bereikcijfers blijft Rodi Media dé partner voor online en offline media. Zo laat Dick Ranzijn een prachtig bedrijf achter. Het bedrijf dat sinds 1978 lokaal betrokken is en weet wat er speelt in jouw gemeente. Mensen met elkaar verbinden en de lokale samenleving laten bloeien. Dat was altijd de visie van Dick Ranzijn en is nog steeds de visie van Rodi Media. De vader van Dick zei altijd: ‘als je voor een dubbeltje bent geboren, word je nooit een kwartje’. Maar Dick wilde een gulden worden en dat is dubbel en dwars gelukt. Bedankt voor alles mister Rodi Media!

 

Dick Ranzijn Senior