Cases - Berend Botje
Personeelswerving via de online en offline kanalen van Rodi
Met 70 locaties en 500 medewerkers is kinderopvang Berend Botje uit Noord-Holland een van de snelstgroeiende organisaties van de provincie. De onderscheidende werkwijze van Berend Botje om kinderen én personeel persoonlijke aandacht te geven en veel ruimte te bieden tot eigen ontwikkeling, bleek de afgelopen 33 jaar succesvol. Meerdere keren kwam de kinderopvangorganisatie al in de top van beste ondernemingen terecht.
Klant
Berend Botje
Dienst
Vacatures, Advertenties, Display Advertising en Partnerbijdragen
Doel van de mediacampagne
Hoe succesvol het bedrijf ook: personeelstekorten spelen óók bij Berend Botje. En dus werd het doel van de campagne van de organisatie in 2023 – waarvoor met vaste mediapartner Rodi Media werd geschakeld: het aantrekken van nieuwe collega's en het behouden van huidig personeel. “Onder 'personeel’ scharen we zowel medewerkers van de opvang zelf, als gastouders”, aldus Teamleider Communicatie Joost Baljé.
Aanpak van de campagne
Voor deze campagne werden vacature-advertenties in de kranten gecombineerd met online banners en commerciële content in de vorm van Partnerbijdragen. Met name zichtbaarheid via nieuwssite Rodi.nl en de huis-aan-huiskranten in de kleine dorpskernen (denk aan Edam, Volendam, en Oostzaan) was voor de organisatie van belang.
'Ijzersterk in lokale zichtbaarheid en crossmediale promotie'
“Rodi is ijzersterk in lokale zichtbaarheid en crossmediale promotie. We zouden Rodi absoluut aanraden bij andere lokale bedrijven in Noord-Holland".
Joost Baljé
Teamleider Communicatie Berend Botje
Resultaat van de campagne
Het op Rodi.nl adverteren met banners (Display Advertising) en commerciële content (Partnerbijdragen), wierp in 2023 duidelijk zijn vruchten af. Dat zag Berend Botje aan het hoge bereik op de pagina’s op de eigen website, waar vanaf Rodi.nl naar gelinkt werd. De online bannercampagnes behaalden een viewability van 69% en 82% op Rodi.nl (daar waar de benchmark op 50-60% ligt). De printadvertenties belandden tot slot bij zo’n 350.000 huishoudens op de mat. Ook de eindstand van de vacatures in 2023, sprak boekdelen. Joost: “Hadden we in september nog 45 vacatures open staan, eind december waren dat er nog 14. En die lijn houden we vast.” Volgens Joost ligt de kracht van Rodi Media overduidelijk bij crossmediale promotie. “Daar is Rodi ijzersterk in, in de lokale zichtbaarheid. Online maar zeker ook offline, waar toch ook nog een grote doelgroep te vinden is. Juist díé doelgroep die wat meer ervaren is. Leuk om te vertellen is dat we regelmatig jonge vrouwen op sollicitatie kregen die dan vertelden dat hun moeder of tante de advertentie in de krant had zien staan. Zo zie je maar dat de combinatie van promotie via web én de fysieke bladen, goed werkt.”
'Berend Botje is een trouwe klant'
“De relatie met Joost is lekker informeel, we bespreken soms ook persoonlijke dingen met elkaar. Berend Botje is echt een trouwe klant. Ze adverteren veel bij ons, we kunnen altijd op ze rekenen. We doen wel aan evaluaties, maar die zijn altijd erg kort, omdat we gewoon blij zijn met elkaar, haha!”
Sylvia Werst
Rodi Media
Fijne samenwerking met media-adviseur
Maar niet alleen de campagneresultaten maken dat Berend Botje ook in 2024 weer graag in zee gaat met Rodi; ook het contact met media-adviseur Sylvia draagt daaraan bij. “We hebben een fijne verstandhouding met haar”, aldus Joost. “Ze denkt altijd mee en is flexibel. Al zijn we altijd op tijd, een extra belletje rondom de deadline van Sylvia vinden we erg fijn. En als we buiten de geplande promotie om nog een extra boost willen, bijvoorbeeld in de regio Oostzaan met de Valentijn-special laatst, dan is daar altijd ruimte voor. Dus ja, we zouden Rodi absoluut aanraden bij andere lokale organisaties!” Media-adviseur Sylvia herkent zich in de prettige verstandhouding. “De relatie met Joost is lekker informeel, we bespreken soms ook persoonlijke dingen met elkaar. Berend Botje is echt een trouwe klant. Ze adverteren veel bij ons, we kunnen altijd op ze rekenen. We doen wel aan evaluaties, maar die zijn altijd erg kort, omdat we gewoon blij zijn met elkaar, haha!”
Zichtbaarheid vergroten tot in de kleinste dorpskernen
IJzersterk in combinatie online en offline campagnes
Altijd op elkaar kunnen rekenen
Ook adverteren bij Rodi?
Neem vrijblijvend contact op met Sylvia of een van onze andere media-adviseurs!