NMO onderzoek: Huis-aan-huiskranten krachtig massamedium
Huis-aan-huiskranten zijn een krachtig massamedium vol lokaal nieuws dat intensief wordt gelezen. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) die hun onderzoek 31 oktober publiceerde. Hieruit blijkt onder meer dat maar liefst 74% van de Nederlanders (13+ jaar) wel eens een huis-aan-huiskrant leest.
De belangrijkste conclusies:
- Huis-aan-huisbladen worden intensief gelezen (58% leest drie kwart of meer)
- Huis-aan-huiskranten bereiken alle doelgroepen in Nederland
- 79% van de lezers is geïnteresseerd in lokale evenementen en activiteiten, 75% in gemeentelijk nieuws en aankondigingen en 68% in lokale cultuur(agenda) en/of lokale sport(uitslagen)
- 77% van de HAH-krantenlezers doet dagelijkse aankopen
Stabiel en waardevol medium
Uit het onderzoek – uitgevoerd door Ipsos – komen verschillende resultaten naar voren die de kracht van het medium onderstrepen. Ten eerste wordt het belang van lokale communicatie aangetoond. 79% van de Nederlanders is geïnteresseerd in lokale evenementen en activiteiten, 75% heeft interesse in gemeentelijk nieuws en aankondigingen en 68% leest graag over lokale cultuur en/of sportuitslagen. Huis-aan-huiskranten spelen dus goed in op deze behoeften. Het medium beschikt tevens over een hoge betrokkenheid bij de lezers. Zo leest bijna 60% van de lezers drie kwart (of meer) van de krant.
Interessante doelgroepen
Het profiel van de lezer is de afgelopen jaren erg stabiel gebleven. De groep lezers van 35-64 jaar is met 50% groot. Deze groep bestaat uit veel jonge gezinnen en is een erg interessante doelgroep voor adverteerders. Ook de jongere groep (13-34 jaar) heeft met 23% een belangrijk aandeel en is zelfs gestegen ten opzichte van het vorige onderzoek.
Effectieve crossmediale mogelijkheden
De stabiliteit van het medium zet ook andere aspecten in een ander daglicht. Niet alleen de kranten maar vaak ook de bijhorende websites beschikken over een sterk lokaal bereik. Online wordt het gewicht van privacy en AVG steeds groter en kan dat de targeting voor adverteerders tegenwerken. Met het stabiele bereik in print en bijhorende lokale websites kunnen adverteerders heel lokaal en gericht targeten zonder zich in gekke bochten hoeven te wringen. Voor adverteerders een kans om de lezers naast de krant ook via online campagnes te bereiken.
De toekomst van lokale communicatie
Heel veel Nederlanders willen op de hoogte blijven van lokaal nieuws en veel adverteerders willen die mensen bereiken. De huis-aan-huiskrant is en blijft die verbindende schakel. Rodi Media is ervan overtuigd dat lokale communicatie een grote rol blijft spelen in het medialandschap. Door juist te investeren in het medium, te focussen op kwalitatieve content en digitaal verder te ontwikkelen blijft Rodi Media stappen zetten om de lokale samenleving te laten bloeien.
Niet gek dus dat vele ondernemers je al voor gingen en via Rodi Media een grote doelgroep wisten te bereiken met hun nieuws. Meer weten over de crossmediale mogelijkheden bij Rodi Media? Bekijk hier alle mogelijkheden.