Portret van Dick Ranzijn van RodiDrukMediaFoto

Vanaf 1 juli neemt de Rodi Groep in diverse fasen verschillende edities van DPG Media over. Zowel in de eigen uitgeverij Rodi Media als de dochteronderneming Uitgeverij West Media en het op te richten DWF Media in het oosten van Nederland.

Vanuit de samenwerking binnen AdLocal zijn gesprekken gevoerd tussen DPG Media en lokale uitgeverijen over wie het beste de lokale huis-aan-huiskranten kan exploiteren, zodat deze kranten hun rol in de maatschappij zo lang mogelijk kunnen blijven vervullen. De conclusie is dat de huis-aan-huiskranten de beste toekomst tegemoet zien bij partijen die zich volledig focussen op dit product. Lokale communicatie blijft een grote rol spelen in het dagelijks leven en de lokale media is een sterke schakel in het beweging brengen en verbinden van de lokale inwoners. DPG Media blijft actief betrokken bij de huis-aan-huiskranten door de landelijke verkoop en samenwerking binnen Adlocal.

Dick Ranzijn, Algemeen Directeur Rodi Groep: Deze overnames gaan de markt verder verduurzamen. Edities gaan verder ontdubbeld worden en dat zorgt er voor dat er overal straks nog één lokale, sterke, uitgever is met een focus op lokale communicatie. Een ander belangrijk aspect is dat Rodi hiermee haar marktpositie verder versterkt in Nederland.

Rodi Media
De eigen Uitgeverij, Rodi Media, gaat Alphens Nieuwsblad en Gouwe Koerier verzorgen. Deze edities hebben een gezamenlijke oplage van ruim 70.000 exemplaren.

Dochterondernemingen
Ook andere uitgeverijen, en tevens dochterondernemingen van de Rodi Groep, nemen lokale titels over van DPG Media om zo te investeren in lokale communicatie.

Uitgeverij West Media
Uitgeverij West Media gaat diverse edities overnemen in de regio Vlaardingen, Schiedam en Rijswijk. Dit zijn de edities Stadskrant Schiedam, Nieuwsblad Vlaardingen en Groot Rijswijk met een totale oplage van 90.000 exemplaren.

DWF Media
In het oosten van het land wordt een nieuwe uitgeverij opgericht waarin Rodi & DWF zitting nemen en de voormalige Tubantia-titels vanuit geëxploiteerd worden. Deze edities hebben een gezamenlijke oplage van ruim 250.000 exemplaren per week. De nieuw op te richten uitgeverij gaat geleid worden door de Rodi Groep en aangestuurd worden door Dick Hüve, huidig directeur van DWF Mediamakers.

Voor deze uitgeverijen is dit een mooie stap in het versterken van de lokale verbondenheid via huis-aan-huiscommunicatie op een duurzame manier. De Rodi Groep doet er alles aan om deze overgang soepel te laten verlopen, zowel voor de medewerkers, klanten als de lezers.

Samenwerkingen
Naast de overname van titels gaan een aantal externe uitgeverijen, welke nu al klant zijn bij Rodi, intensiever samenwerken met ons. Dit zijn onder andere DUIC (Utrecht), Stedendriehoek (Apeldoorn, Deventer en Zutphen) en Uitgeverij De Brug (Zwijndrecht). Rodi heeft voor deze partijen de kranten van DPG gekocht en gaat deze overdragen aan deze uitgeverijen. Ons grootste belang hierin is uiteraard de drukorder, maar ook een verdere samenwerking op het gebied van crossmediale communicatie, specials en de extra ondersteuning die we vanuit Rodi kunnen leveren op het gebied vanuit de verschillende staffuncties die wij hebben in de groep.