dag van de huis-aan-huiskrant

Het voelt zo vertrouwd: elke week een huis-aan-huiskrant in de brievenbus. Elke dag online nieuwsberichten en fotoreportages die de actualiteit in buurt, wijk, dorp en stad belichten. Dagelijks werken honderden journalisten en fotografen in Nederland aan de lokale krant, die op 1 juli 2022 op de Dag van de Huis-aanhuiskrant in de schijnwerpers staat.

‘De Dag van de Huis-aan-huiskrant onderstreept het belang van lokale nieuwsmedia’, zegt Niels Ackermans, directeur uitgeverij Rodi Media. Hij vervolgt: ‘Uitgevers en het NNP benutten de themadag om hun lezers te vertellen wat er zoal komt kijken bij de totstandkoming van de krant. De huis-aan-huiskranten laten ook zien dat een mondiaal conflict zoals in Oekraïne lokaal gemaakt wordt met verhalen over bijvoorbeeld de opvang en ondersteuning van vluchtelingen in eigen stad of dorp. Wil je als huis-aan-huiskrant relevant zijn, dan moet je er juist in tijden van crisis zijn’. ‘Cijfers van NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia – red.) laten zien dat we juist tijdens de coronacrisis heel veel mensen bereikten.’

NOM cijfers

Ook de jongere generatie weet de huis-aan-huiskrant te vinden. Dit blijkt uit het interview dat wij hielden met de negentienjarige Lisanne.

Als zesjarig meisje las ze samen met haar opa de krant, terwijl oma stukjes appel gaf. Dat beeld zal Lisanne Ooijevaar nooit meer vergeten. Inmiddels is ze negentien jaar, maar wie denkt dat deze jongedame 24/7 op haar telefoon zit, heeft het mis. “Ik ben dol op print, het gevoel van een krant die je vastpakt met je vingers. Gewoon aan tafel zitten met een kop thee én een krant met al het lokale nieuws bij elkaar. Heerlijk!” Festivals, theatervoorstellingen of dat ene nieuwe restaurantje. Lisanne zuigt alle informatie uit haar omgeving als een spons op. “Dat vind ik nou juist zó leuk om te lezen. Wat kan ik zien en doen in mijn buurt. Wat gebeurt er, wat speelt er? Dat is voor mij belangrijk en alles staat verzameld in de krant. Landelijk nieuws vind je snel, maar voor lokaal nieuws lees ik mijn huis-aan-huiskrant en volg ik de daaraan gekoppelde website en socials. Het gevoel van een krant blijft voor mij niet te evenaren en die ervaring is heel anders dan iets lezen op je telefoon met al dat blauwe licht. Ik koop ook altijd boeken en heb geen E-reader. Veel vrienden lezen vooral online, maar ik niet!”

bereikcijfers Huis-aan-huiskranten